Biodrivstoff kan gi mer CO2Prisen på mais var på et historisk lavmål i fjor sommer. Maisbønder i både fattige og rike land gikk konkurs. Prisene måtte opp. Artikkelforfatteren mener åpenbart at det er bedre med konkurser enn økt forbruk for å få opp prisene.
Storproduksjon av biodrivstoff gir dyrere mat og kan føre til mer, ikke mindre CO2, advares det.
Om man feller skog tilsvarende ett tonn karbondioksid (CO2) og erstatter det med energivekster med halvparten så stor effektivitet, vil de likevel ha betalt tilbake "lånet" av CO2 i løpet av to år. Etter det er det ren gevinst.
Biodiesel og bioetanol har energitetthet på henholdsvis 95 % 68% av henholdsvis diesel og bensin. Man må fylle tanken noe oftere. Det kan vel knapt kalles et stort miljøproblem.
Å konvertere en energikilde (som mais eller råolje) til nyttig brensel (som biodiesel eller diesel) krever gjerne betydelige mengder konverteringsenergi. La oss anta det kreves 0,5 J olje for hver J biodiesel, og at det kreves 0,5 J råolje for hver J diesel. Hver enhet biodiesel erstatter da en halv enhet diesel, som igjen er trekvart enhet råolje. Disse tallene er ganske konservative, og med mer realistiske tall vil vi se at en enhet biodiesel erstatter over en enhet råolje.
No comments:
Post a Comment